Linkbuilding artikler

Tekstforfatning - Linkbuilding artikler

Links fra andre websites har betydning. Det har betydning for, hvor validt dit website bliver betragtet af især Google og dermed i større kontekst; placeringen i søgeresultatet. Vi kender nok alle joken:

“Hvor er det bedste sted at skjule et lig?” – på side 2 på Google.

Alle vil gerne være på side 1. Helst helt i toppen. For det er de links, der bliver klikket på. Derfor betyder linkbuilding noget. Men et link er samtidig ikke bare et link. Det har også betydning, hvilken hjemmeside linket ligger på, samt hvilken tekst der linkes i. Det giver ikke nær så stort pondus at linke til en VVS-forretning fra en katteblog, som det ville give, hvis kattebloggen linkede til en webshop med kattemad. Før i tiden betød det heller ikke så meget, om teksten var ren volapyk, bare der var et link deri. I dag skal teksten ikke skrives til en søgemaskine, men til reelle mennesker. Det skal være en tekst, hvor søgeordene giver mening og ikke bare kastes ind for at påvirke Google.

Hvordan jeg arbejder med linkbuilding

Jeg har gennem tiden skrevet mange 3-500 ords artikler, der skulle bruges til netop linkbuilding. De har været fordelt på alt fra maler- og tømrervirksomheder til udestuer, babylegetøj og test af hovedpuder. Kort sagt alle emner.

I nogle tilfælde har jeg fået oplyst ønskede ankerord/søgeord ud over tekstens emne. Disse har så skullet indskrives på en naturlig og letforståelig måde i tekstens indhold. Uanset starter alle tekster med research. Jeg ved ikke alt om alt – langt fra faktisk. Derfor starter jeg altid med en solid omgang research på det givne emne.

  • Hvad betyder emnet egentlig, og hvad er vigtigt at fortælle om?
  • Hvad skriver andre om det samme emne?
  • Er det muligt at finde information om, hvad kunderne spørger til om det?

Linkbuilding er en del af SEO-arbejdet, der tager tid. Én ting er at skabe hele denne link-struktur både internt og eksternt, men en andel del er, at det også tager tid for Google at indeksere dit indhold. SEO-arbejde er langsigtet, men holdbart. Gode tekster er derfor altid en god investering, hvis du vil opnå en god placering på Google, blive set og ikke mindst blive valgt.